بیت المقدس

ساخت وبلاگ
                                    تمركز برمسائل بنيادين دينمولانا محمد الياس رحمه‎الله بر اين باور بود كه ترتيب درست كار دين همين است كه نخست در دلهاي مردم ايمان حقيقي، ارزش دين، طلب دين و فكر آخرت ايجاد شود آنگاه است كه صلاحيت عمل برتمام دين به وجود مي‎آيد.در جايي ديگر چنين مي‏نويسد: «مذهب، ايمان و اوصول دين به منزلة زمين هستند كه براي ترويج اين امور تحرك و تلاش به منزلة هموار كردن زمين و باريدن باران است. اما بقيۀ امور به منزلة باغها هستند… وقتي زمين آماده شد، باغهاي زیاد و بي‎شماري مي‎توان در آن درست كرد… به نظر مولانا خيلي اشتباه است كه قبل از درست كردن زمين و مستحكم نمودن بنياد، نيروهاي خود را در كارهاي ديگر صرف كرد و اميدوار نتايج بود. در يكي از نامه‏ ها همين نظريه را اينگونه اظهار مي‎دارد: ملتي كه هنوز الفاظ «لااله الاالله» را نمي‏داند چگونه مي‏توان قبل از اصلاح مرحلة ابتدائي، به اصلاح مرحلة نهائي آن پرداخت؟! زيرا اصلاح مرحلة بعدي قبل از اصلاح مرحلة اوّل امكان پذير نيست. به همين دليل بنده از مراحل در مياني و نهايي صرف نظر كرده‏ام. اگر مراحل ابتدايي به خوبي راه اندازي شود، وصول به مراحل نهايي خود به خود آسان مي‏گردد. اما در صورتي كه مرحله اول دستخوش فساد باشد فكر اصلاح و شكوفايي مراحل بعدي نوعي توقع بي‏جهت است». (۱) .آري با مطالعه‌ای گذرا از سيرت پيامبر صلي‏ الله‎عليه وسلم به اين نتيجه دست مي‎يابيم كه زندگاني مبارك ایشان از دو بخش مهم تشكيل شده است: ۱ـ مكي؛ ۲ـ مدني؛در زندگاني مكي تمركز اساسي پيامبر صلي‏الله‎عليه‎وسلم بر ايمان و اصول دين و تعميق ايمان در قلب‎هاي مسلمانان بود و اين بیت المقدس...
ما را در سایت بیت المقدس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ummahin بازدید : 107 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 5:41

  یکی از مصائبی که امروز جهان اسلام را به خود مشغول نموده است، مسأله ی دردآور و غم بار گروه های تکفیری است که از این ناحیه، حوادثی رخ می نماید که دل هر انسانی را غمگین و آزرده می سازد. متأسفانه این گروه ها رفتارهای ضد اسلامی و انسانی خویش را به اسلام و مذاهب اسلامی منتسب می نمایند، در حالی که هم آموزه های روشن دین با آن سازگاری ندارد و هم در کلام ائمه مذاهب اسلامی این موضوع پذیرفتنی نیست. این ائمه با توجه به روایات عدم تکفیر مسلمان، در این مسأله بسیار حساس بوده و پیروان خویش را از گرفتار آمدن در دام تکفیر بر حذر  داشته و تکفیر اهل قبله را جایز نمی دانسته اند. در این مقاله به دیدگاه سه نفر از ائمه اهل سنت یعنی امام ابوحنیفه، امام شافعی و امام احمد بن حنبل پرداخته شده و دیدگاه آنها در این مسأله تبیین شده است. تکفیر، مسلمانانبی تردید اصلی ترین مشکل و گرفتاری مسلمانان در عصر حاضر، موضوع تکفیر است. امروز عده ای از مسلمانان به جای پرداختن به مسائل بزرگتر و مهم جهان اسلام بر طبل تکفیر هم مسلکان خویش می کوبند و به بهانه های گوناگون، آنها را کافر و مشرک می خوانند و سپس با استفاده از افراد ناآگاه به آموزه های دین مقدس اسلام و شرایط و اوضاع جهان، خشن ترین نوع رفتار را در کشتن این مسلمانان انتخاب می کنند که در تاریخ بشریت، کمتر نمونه ای برای آن می توان یافت و به نظر می رسد که این گروه، دغدغه ای جز تکفیر فرقه های اسلامی ندارند.با این توضیح، وظیفه اندیشمندان مذاهب اسلامی در وضعیت کنونی ایجاب می کند که دلایل این نوع رفتارها را در جوامع اسلامی با دقت رصد کنند و علت آن را بیابند، زیرا در غیر این صورت و با وضعیت موجود، این امکان وجود دارد که به زودی، آتش تکفیر دامن همه بیت المقدس...
ما را در سایت بیت المقدس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ummahin بازدید : 96 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 5:41

                                                                                                                        ساده زیستی و بی تکلفی پیامبر به تمام معنا ساده زیست. هرگز از ساده زیستی دور نشد، به اشرافیت میل نکرد، بیزار بود از اینکه شبیه سلاطین باشد. این ساده زیستی در همه امور پیامبر از جمله پوشش، خوراک، رفت و آمد، نشست و برخاست و تعاملش با دیگران وجود داشت. ساده زیستی پیامبر به شکلی بود که گاهی در خیابان بدون دستار و با ساده ترین پوشاک می آمد؛ در شهر الاغ سوار می شد؛ وقتی هم حرکت می کرد، گاهی اگر کسی پیاده بود او را هم سوار می کرد. غذا بسیار ساده می خورد و بنده وار می نشست نه مثل سلاطین. وقتی که از مسجد بیرون می آمد گاهی اصحاب می خواستند دنبال او راه بیافتند، اما پیامبر(ص) اجازه نمی داد و هیچ کس حق نداشت پشت ایشان راه بیفتد؛ اجازه نمی داد کسی به او تعظیم کند و پیش پای او بلند شود. انس بن مالک خدمتکار پیامبر می گوید؛ با وجود اینکه مسلمانان بیش از هر کس پیامبر را دوست داشتند، ولی وقتی وارد مجلس می شد پیش پای او بر نمی خاستند، چون می دانستند که این را خوش نمی دارد. همچنین نقل شده است که وقتی وارد مجلسی می شد، چنان بی تکلف، بی ریا و بی پیرایه بود که در همان نزدیک ترین جا می نشست و برای خود جایگاه ویژه قائل نبود. اجازه نمی داد کسی دست او را ببوسد، و آن را از عادات غلط بیت المقدس...
ما را در سایت بیت المقدس دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ummahin بازدید : 123 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 5:41